ren4

Knal en knalhard trainen voor de 4 Mijl

In het Stadspark en Noorderplantsoen struikel je bijna over de hardloopgroepjes en bootcampklasjes. Met de 4 Mijl van Groningen in het vooruitzicht wordt er nog even extra hard getraind

In het gras van het Stadspark kruipen tien studenten door het natte gras. Ze worden aangemoedigd door bootcamptrainer Jaap Jansen. ‘Kom op, nog een paar meter!’, schreeuwt hij. De bikkels springen vervolgens weer op en rennen verder. De ACLO biedt een cursus aan voor studenten die niet vies zijn van flink wat buikspieroefeningen en sprintjes in de modder. En de 800 kilocalorieën die je er per uur mee verbrandt zijn mooi meegenomen.

[vsw id=”fZCzEHhXpOc” source=”youtube” width=”425″ height=”344″ autoplay=”no”]

Opdrukken

Jaap: ‘I say boot, you say..?’ ‘Camp!’, schreeuwt iedereen. Het schemert en de bootcampers staan in fluorescerende hardloophesjes met hun armen en benen te zwaaien. ‘Doe maar alsof je in de discotheek staat’, roept Jaap. Hup, volgende oefening, voor geneuzel is geen tijd. Ze staan in een kring en tijgeren naar het midden, keren om en drukken tienmaal op. Na iedere oefening rent het klasje van Jaap weer verder naar een ander veldje, voor een nieuwe loodzware oefening.

‘Door’, buldert Jaap

‘Door, door, door’, buldert Jaap, als ze vervolgens sit-ups afwisselen met kniebuigingen. ‘Ik kan echt niet meer’, zucht psychologiestudent Tineke Hoog (23). Het natte gras plakt aan haar handen en in de capuchon van haar windjackje zitten bladeren. Er volgt een estafette waarbij iedereen in de plankhouding naast elkaar in het natte gras ligt. Leunend op tenen en onderarmen moet je wachten tot je verlost wordt door je teamgenoot.

Verderop loopt het hardloopklasje van Lieke Kasters (22), student geneeskunde. Ze loopt één keer per week met vijftien andere fanatiekelingen een rondje door het park. ‘We trainen gericht voor de 4 mijl’, zegt Lieke terwijl ze in een kring staan voor een serie rekoefeningen.  Afgelopen vrijdag hebben ze de wedstrijdafstand gelopen, als een soort generale repetitie. ‘Deze week trainen we nog een keer rustig en dan moet het zondag goedkomen’, zegt Lieke.

Niet opgeven

Hardlooptrainer Rico Dickens moedigt zijn hardlopers aan om niet op te geven. Daarnaast geeft hij ook technische instructies: schouders laag, ademhaling onder controle houden. ‘Ook geef ik weleens advies over bijvoorbeeld schoeisel en voedsel’, zegt Rico, terwijl hij meedoet met de loeizware trapoefening. Tien keer naar boven rennen, op negentig procent van je maximale capaciteit.

Frank van der Weck (27), masterstudent journalistiek, loopt elke week twee keer hard en staat zondagmiddag aan de start van de 4 Mijl. ‘Het is een enorme happening, die moet je een keer mee hebben gemaakt’, zegt Frank. Ook hij komt de hardlopers en bootcampers tegen in het park. ‘Ik vind het goed dat er overal klasjes trainen in de buitenlucht’, zegt Frank. ‘Op die manier train je gestructureerd, boek je sneller verbetering en krijg je goede begeleiding.’

Sixpack

De bootcampers zijn intussen aangekomen bij hun laatste oefening. In duo’s werken ze aan hun sixpack. Acht keer dertig seconden lang sit-ups in het gras. Vervolgens een high five en een slok energydrink. Sommigen zien elkaar zondag, aan de start van de 4 Mijl. Maar eerst nog even herstellen, met genoeg slaap en een bordje pasta.

 

 

10-10-2013