Drie Rubicon subsidies voor RUG

Drie Groningse onderzoekers hebben afgelopen maand een subsidie van wetenschapsfinancier NWO ontvangen om op een buitenlands wetenschappelijk topinstituut onderzoek doen.

Ali Abbasi, nu nog promovendus bij het UMCG, gaat na zijn promotie in mei 24 maanden onderzoek doen naar biomarkers voor suikerziekte aan het Institute of Metabolic Science van het Addenbrooke’s Hospital in het Engelse Cambridge. Biomarkers zijn signalen van stoornissen in de stofwisseling.

Het is belangrijk te weten of deze biomarkers de stoornis veroorzaken of hiervan het gevolg zijn. Met nieuwe genetische technieken worden in grote bevolkingsonderzoeken in Engeland en Nederland deze oorzaak-gevolg vragen bestudeerd.

Eric Detsi, onderzoeker  bij de afdeling materiaalkunde van de faculteit FWN mag twee jaar naar de University of California in Los Angeles. Daar gaat hij onderzoek doen naar goedkope en efficiënte foto-elektrochemische cellen als alternatieve energievoorziening.

Stofjes

In dit project wordt een nieuw type cel ontwikkeld dat gebaseerd is op nanoporeus metaal. Dat is mogelijk goedkoper en efficiënter dan traditionele foto-elektrochemische cellen van halfgeleiders.

Microbioloog Marnix Medema gaat twee jaar onderzoek doen aan het Max Planck Institut für Marine Mikrobiologie in Bremen. Hij probeert met hulp van computertechnieken sneller potentiële nieuwe medicijnen te ontdekken.

Bacteriën en schimmels maken allerlei stofjes die bruikbaar zijn als antibiotica en chemotherapeutica. Het overgrote deel is nog onbekend. Door computergestuurd een zo groot mogelijke chemische, genetische en ecologische diversiteit te bemonsteren, willen de onderzoekers het biochemische universum afspeuren naar nieuwe medicijnen.

thumb-geld

Het NWO programma Rubicon laat recent gepromoveerde wetenschappers ervaring opdoen aan een buitenlands topinstituut. Dat is een belangrijke opstap voor een wetenschappelijke carrière. De financiering bestaat uit salariskosten, reiskosten en – in beperkte mate – onderzoekskosten. Kosten voor huisvesting, computers en andere overhead worden niet vergoed. Jaarlijks zijn er drie aanvraagrondes voor Rubicon. De eerste sluitingsdatum voor het indienen van aanvragen was 3 april 2013.

16 april 2013