‘Ik werd ongeduldig, duurde me te lang’

Veertien talentvolle wetenschappers aan de RUG en het UMCG kregen dit voorjaar een persoonsgebonden VENI-subsidie van maximaal 250.000 euro van onderzoeksfinancier NWO. Gedragsbioloog Sjouke Anne Kingma (31) onderzoekt waarom Seychellenzangers samenwerken bij het opvoeden van hun kinderen.

Wat was het eerste dat je deed toen je de subsidie binnen had?

‘Ik wist dat die dag de uitslagen van subsidieaanvragen binnen zou komen, maar ik werd ongeduldig, het duurde me te lang. Dus ik heb zelf gebeld en kreeg een man aan de telefoon die me direct vertelde dat ik de subsidie binnen had. Ik was ontzettend blij natuurlijk, ik kon verder met mijn onderzoek. Ik heb het daarna gelijk gevierd met champagne met collega’s.’

Freekie

Waar gaat je onderzoek over?

‘Mijn onderzoek gaat over de evolutie van samenwerking bij vogels. Ik onderzoek waarom vogels in groepen leven en waarom ze samenwerken. Ik richt me specifiek op de Seychellenzangers. Die vogels werken samen in broedparen, wat bij vogels redelijk normaal is, maar ze zetten ook de jongere vogels, de pubers zeg maar, in als babysitters. Evolutionair gezien is dat een raar fenomeen en ik probeer er achter te komen waarom deze vogels dat doen.’

Waarom is het zo interessant?

‘Dat gedrag lijkt de evolutie-theorie tegen te gaan, dat gaat in tegen het idee dat wij zelfzuchtig zijn. De mens is, net als de vogel, ook een sociale soort. Door het gedrag van de Seychellenzangers te bestuderen, kunnen we misschien ook verklaren waarom wij samenwerken. Wat ik ontdek over de vogels, die basisprincipes, kan ik misschien ook toepassen op het gedrag van mensen en andere sociale soorten.’

Over drie jaar heb ik ontdekt…

‘Dat weet ik nog niet. Ik probeer met theoretische modellen en empirische data een universeel theoretisch model te ontwikkelen, waarmee ik de evolutie kan simuleren en het gedrag van de Seychellenzangers op andere soorten kan toepassen. Het lijkt me geweldig als ik gedrag van andere soorten kan voorspellen met mijn model. Dan zit je echt op de grenzen van het weten.’

Waarom ben je wetenschapper en bijvoorbeeld geen ondernemer?

‘Ik ben nu op de Seychellen voor mijn onderzoek en dat je af en toe op een tropisch eiland moet bivakkeren is natuurlijk een mooi voordeel van mijn werk. Ook al werken de computers en het internet hier niet altijd mee, het is hier elke dag weer een prachtige dag. Maar ik vind de natuur in Nederland ook geweldig. Ik heb een grote liefde voor de natuur en ik heb er mijn werk van kunnen maken.’

RUG Veni’s

En Eva Heinen was onvindbaar…

Planoloog Eva Heinen kreeg een VENI-subsidie voor onderzoek naar duurzaam transport. Jammer dat Cambridge haar heeft weggekaapt.

‘It was the perfect time to get such good news’

Alex Pigot is thrilled by the biodiversity in Madagascar. He wants to know: why on earth are there so many species?

‘Ik werd ongeduldig, duurde me te lang’

Waarom werken Seychellenzangers samen bij het opvoeden van hun kinderen? Eh? Sjouke Anne Kingma heeft het natuurlijk over vogels.

‘All my colleagues gathered together’

Bioinformatician Yang Li is working on sytems genetics of metabolic flow rate. What a joy! ‘Every day I learn new things.’

‘Ik heb heel hard ‘yes’ geroepen’

Martin de Borst riep heel hard ‘yes’ . Hij kreeg geld voor zijn doel om nierpatienten langer zonder dialyse te laten leven.

‘My wife didn’t even answer the phone’

Astronomer Vibor Jelic is going back 13,2 billion years back in time. He joins captain Picard to Galaxy. Lucky guy!

‘Ik kreeg tranen in mijn ogen’

Suzan Folkerts graaft zich in in bijbels. De canon van Nederland, die zegt dat Luther als eerste de bijbel vertaalde, klopt niet, weet ze nu.

‘The least I owe them is a big party’

Manuel Nuno Melo examines how different drugs interact with cell membranes. And he owes his family a big party.

‘Ik kon het niet geloven, mijn zus moest ‘t checken’

Roemeense en Britste televisiemakers werkten samen tijdens de Koude Oorlog, ontdekte televisiehistoricus Dana Mustata.

‘I was welcomed with roses and a meal’

Alicia Lammerts van Bueren examines bacteria in our intestine and received a VENI grant. A proud husband gave her roses.

‘Ik geloofde het eerst niet’

Hoe kan het dat wij al weten wat er gezegd wordt, voordat het gezegd wordt? Jakub Dotlacil onderzoekt hoe taal werkt.

‘Ik zat daar gelukzalig te zijn’

Marketingdeskundige Marijke Leliveld onderzoekt Pampers. Het bedrijf doneert aan Unicef. Maar geeft de consument dan zelf nog?

‘Ik heb heel even gehuild’

Viroloog Izabela Rodenhuis-Zybert gaat tijgermuggen onderzoeken met haar Veni. Tenminste, de infecties die ze veroorzaken.

‘Ik heb meteen een sollicitatie afgezegd’

Martijn Wieling kreeg een Veni-subsidie. Hij gaat sensoren op de tong zetten van Nederlanders die Engels praten. Wat gaat er mis?

04-10-2013