• Think Big!

    11 tips om je eigen onderneming van de grond te krijgen

    Wat lef, een DIY-mentaliteit en liefst twee goede vrienden. Dat zijn de belangrijkste ingrediënten voor een eigen bedrijf. Wat dan nog rest is een goed idee. ‘Die zijn er genoeg, maar bij veel mensen blijft het daarbij.’

    Negentien, negentien en twintig jaren jong zijn ze. Maar dat weerhoudt ze er niet van om als serieuze ondernemers hun bedrijf WoodWatch te runnen. Hun product? Houten horloges, die ze zelf ontwerpen. En niet zonder succes.

    ‘We hebben nu even alle marketingactiviteiten stopgezet zodat we de vraag een beetje kunnen bijbenen’, zegt bedrijfskundestudent Kevin van de Veer. Ondernemen doet hij al vanaf zijn vijftiende, toen hij nog in Deventer op school zat. Wat begon met wat marketinghulp voor de kinderkledingzaak van zijn moeder is inmiddels een serieuze bezigheid geworden.

    Behalve werken voor WoodWatch, helpt hij tal van andere bedrijven met hun (online) marketing. Dat hij er vroeg bij was realiseert hij zich, maar vindt hij niet vreemd. ‘Het hangt ook een beetje van je vriendengroep af. Als meer mensen om je heen het gaaf vinden om te ondernemen, ben je zelf ook eerder geneigd wat op te pakken.’

    Wees je bewust van hoe je je bedrijf wil marketen!

    Een van die schoolvrienden was Daniël Salimian, student econometrie. ‘Ik deed altijd veel met computers, en daar ben ik mee door gegaan’, zegt hij. ‘Samen met twee andere schoolvrienden heb ik een ander bedrijfje, Edudeck, waarmee we onder andere webapplicaties voor bedrijven maken. Zo werken we inmiddels al weer een tijdje samen met uitgeverij Kluwer in Deventer.’

    ‘Intussen zijn Kevin en ik hier huisgenoten.’

    Zorg dat je een goede website hebt!

    Bij econometrie leerde Daniël Jeroen Westerbeek kennen, die met zijn twintig jaar de oudste van de drie is. ‘Ik ging wel eens bij hen langs’, zegt Jeroen, die geen ondernemingservaring heeft maar student-assistent is. ‘We konden het wel met elkaar vinden, en al snel waren we ideeën aan het uitwisselen over van alles en nog wat.’

    Als je een idee hebt,
    praat er met iemand over

    ‘Als je dan een bedrijfje opstart, is drie personen denk ik de perfecte grootte. In je eentje is het maar saai en met z’n tweeën kom je soms lijnrecht tegenover elkaar te staan. Met z’n drieën is het klein genoeg om alles goed te bespreken, maar als er eens onenigheid is kun je wel besluiten door te gaan als twee van de drie vóór zijn.’

    Als je een bedrijf opstart, doe dat bij voorkeur met twee anderen

    Dan is er een groepje jongens met lef en ondernemingsdrang, nu nog een idee. ‘We dachten eerst aan die houten zonnebrillen, die je een tijdje best veel zag, zegt Daniël. ‘En bedachten dat houten producten wel cool waren. Toen zijn we eerst gewoon eens gaan afkijken hoe andere webshops dat soort producten verkochten.’

    Jeroen voegt toe: ‘Later zat ik de trein, en zag ik op Pinterest ineens een houten horloge voorbij komen. Toen heb ik meteen de jongens een appje gestuurd, en zij waren ook enthousiast. We zijn diezelfde week nog samen gekomen om plannen te maken.’

    Als je enthousiast bent, zorg dat je dat momentum vasthoudt en begin meteen!

    ‘Dit was begin april, net toen we tentamens hadden’, gaat Jeroen verder. ‘Zelf wilde ik me daar dus even op focussen, maar Kevin en Daniël zeiden dat we moesten doorpakken. Achteraf hadden ze gelijk. We zijn direct dat weekend gaan ontwerpen en een week later zaten we bij de Kamer van Koophandel. Zo gemakkelijk gaat het opzetten van een bedrijf eigenlijk. Toen hebben we voor onszelf besloten dat we 1 juli in de lucht wilden zijn.’

    Stel deadlines voor jezelf, dan heb je iets om naar toe te werken

    ‘Daarna moesten we gaan werken aan onze site’, zegt Daniël. ‘Daarvan kon ik de technische dingen wel doen, maar er moesten natuurlijk ook foto’s gemaakt worden, en dat konden we dan weer niet zelf.’

    Kevin vult aan: ‘Toen zijn we op zoek gegaan naar een fotograaf. We vonden een student die fotografie studeerde bij Minerva en het wel gratis wilde doen om zijn portfolio bij te werken. Ook de modellen voor de site hoefden we niet te betalen. Uiteindelijk hebben we ze natuurlijk nog wel een bedankje gegeven, omdat we vonden dat dat hoort.’

    Durf hulp van mensen om je heen te vragen, dat kan een hoop geld en moeite schelen

    Als je wat wilt verkopen moet natuurlijk je wel een product hebben. ‘Maar we hadden de eerste bestellingen al binnen voordat we zelf die horloges hadden. Hierdoor moesten de eerste klanten vrij lang wachten en dat heb je als bedrijf liever niet’, gaat Kevin verder. ‘Dat hebben we hen ook wel aangegeven, maar toch duurde het sommigen te lang. Als er dan klachten zijn reageren we daar ook gemiddeld binnen tien uur op, en proberen die klachten zo goed mogelijk op te lossen.’

    Communiceer goed met je klanten

    ’Een ander voorbeeld is dat we de horloges verzenden in een mooi doosje met zaagsel, een boekje, en twee schroevendraaiertjes om de schakeltjes te verstellen’, zegt Daniël. ‘We zitten dan zelf ook nog een volle dag die doosjes in te pakken. Ja, dan gaat er wel een stuk van de winst af, maar we vinden het belangrijker dat we goed bekend staan, we willen hier wel mee verder.’

    Bezuinig niet op service, je klanten zijn je beste reclame

    Natuurlijk is zo’n bedrijfje leuk, maar verdient het ook een beetje?

    ‘Dat is het mooie’, zegt Jeroen. ‘We hoeven er nog niets aan te verdienen omdat we prima kunnen rondkomen van de stufi en ons andere werk. Hierdoor kunnen we dat geld in het bedrijf houden om een grotere markt te bereiken. Daarom is het ideaal om als student te ondernemen. Je hebt ontzettend veel tijd, en bent bovendien niet financieel afhankelijk. Als je afgestudeerd bent is dat wel anders.’

    Think big!

    Op de vraag waar ze over een half jaar staan kijken ze elkaar aan. ‘Geen idee’, zegt Daniël. ‘We hadden een half jaar geleden geen idee waar we aan begonnen waren, en hebben nu geen ook geen idee waar we over een half jaar staan’, vertelt Kevin. Nog een laatste waarschuwing dan voor mensen die zelf ook willen ondernemen? ‘Nee’, zegt Jeroen. ‘Ondernemen is gewoon dingen doen er daarvan leren, daarom hebben we vooral veel do’s en weinig don’ts.’

    V.l.n.r. Kevin, Jeroen en Daniël