‘Betalen voor likes op Facebook? Over mijn lijk!’

De Groninger Universiteit koopt geen likes op Facebook. 'Over mijn lijk', zegt Jessica Winters, coördinator marketing van de RUG.

In een analyse over fans op Facebook bij de Nederlandse universiteiten constateert Rob Speekenbrink, adviseur online media van de TU Delft dat sommige universiteiten er ineens wel heel veel fans bij hebben gekregen. Bij de RUG kwamen er in anderhalf jaar 17.000 fans bij, in Utrecht zelfs 19.000.

jessicaMet stip bovenaan

Groningen staat met stip bovenaan in het ranglijstje van Nederlandse universiteiten. Speekenbrink suggereert dat sommige universiteiten likes kopen. ‘Een voorzichtige conclusie is dat een aantal universiteiten al betaalt voor het bereik van hun Facebook posts.’

In een reactie zegt Winters dat de RUG veel meer adverteert op Facebook dan in dagbladen. ‘Als wij in de Volkskrant adverteren, zijn we € 10.000 kwijt. Om een voorbeeld te geven: we hebben net een campagne in Brazilië afgesloten, die twee weken heeft gedraaid. Gewoon een foto van het Academiegebouw en de tekst wil je studeren aan een van de beste universiteiten in Europa? Kostte ons € 500 en leverde ons tussen de 5.000 en 6.000 likes op.’

‘Onethisch? Zou niet weten waarom’

Onethisch? Winters: ‘Ik zou niet weten waarom. Wij adverteerden vroeger altijd  in kranten en toen heeft niemand ons verweten dat we studenten ‘kochten’.

De RUG is al tijden bezig met het adverteren van posts, in binnen- en buitenland. ‘We targetten nu op Latijns Amerika en India. Daarnaast gebruiken we Google plus steeds meer voor de bèta-richtingen. We doen ook meer via Instagram, daar zie je veel snellere reacties. En twitter natuurlijk. Niet voor de studenten van nu, maar van de studiekiezers, scholieren dus. Die zijn juist veel actiever aan het worden op twitter.’

Druk aan het adverteren

Vrijwel alle Nederlandse universiteiten zijn druk aan het adverteren. ‘De Universiteit van Amsterdam bijvoorbeeld kreeg er deze week meer dan 4.000 likes bij, vermoedelijk via adverteren in het buitenland. Maar er zijn denk ik best universiteiten die likes kopen. Als je kijkt naar de University of Southern Denmark, die kregen er deze week ineens 20.000 likes bij, terwijl ze er normaliter 200 per week verliezen.’

 

 

 

 

 

 

25-02-2014