‘Brutale’ campagne van de RUG

Is de RUG brutaal? Het Algemeen Dagblad (AD) vindt van wel, omdat de universiteit een reclameposter vlakbij de TU Delft durfde te hangen.

Groningen hangt regelmatig vol met reclameposters van andere universiteiten. Dit jaar past de RUG voor het eerst die truc ook in andere steden toe om een slag te slaan in de strijd om nieuwe masterstudenten.

‘Brutaal van Groningen om op station Delft bij de bushalte naar de Technische Universiteit dit lokkertje op te hangen’, vindt AD-verslaggever Peter Koop. Hij schreef er een stuk over voor de krant. ‘Wij vonden het wel een leuke stunt, adverteren op deze manier. Met een knipoog’, reageert een RUG-woordvoerder in het artikel.

Campagne

De posters zijn onderdeel van de Think Bold-actie die de RUG vorige maand is gestart. De universiteit voert dit jaar een agressievere campagne om studenten naar Groningen te halen. Steeds meer studenten verlaten na hun bachelor namelijk de stad om in het Westen verder te studeren. En studenten uit de rest van het land vinden Groningen vaak te ver. Om ervoor te zorgen dat de RUG geen bacheloruniversiteit wordt, is de campagne bedacht.

De posters zijn in verschillende bushokjes en stations te vinden in universiteitssteden. Maar de RUG adverteert ook in kranten, op websites, via sociale media en Google. De TU Delft heeft er geen moeite mee. ‘Moet kunnen. En de TU Delft adverteert al geruime tijd niet meer via billboards. Dat hebben we niet nodig’, reageert een woordvoerder in het AD.

Volgend jaar kunnen de andere steden weer posters van de RUG verwachten. In het voorjaar van 2016 wordt een tweede mastercampagne opgezet, waarbij de focus zal liggen op de beste masters van de universiteit.

 

Foto: AD

11-11-2015