Crash course helpt learning communities

De learning communities zijn voor veel docenten geneeskunde nog altijd lastig te begrijpen. Een crash course moet uitkomst bieden.

De docenten kunnen de informatie die studenten zoeken, maar lastig vinden op flipboard, het digitale systeem bij medische wetenschappen. Erger nog: ze weten ook niet naar wie ze de studenten door moeten verwijzen, als ze de antwoorden zelf niet paraat hebben.

De docenten kregen de uitleg van G2020, zoals de learning communities binnen geneeskunde heten, afgelopen zomer per nieuwsbrief. ‘Dat blijkt niet voldoende te zijn geweest’, erkent decaan Folkert Kuipers tijdens de faculteitsraadvergadering.

‘Geen huilende eerstejaars’

Het voorstel is nu om een crash course te organiseren. Daarmee zouden docenten in korte tijd alsnog kunnen leren waar studenten bepaalde context kunnen vinden.

Hoewel de aanloop naar de communities veel ruis in de patiëntenzorg veroorzaakte, is het begin van het jaar goed verlopen. Na het eerste tentamen, afgelopen week, hebben de docenten ‘geen huilende eerstejaars geneeskundestudenten gezien’. Er waren een paar praktische problemen – te weinig klapstoelen en microscopen – maar grosso modo is er niets te klagen.

Aanpassingen

Eind oktober wordt een eerste bijeenkomst georganiseerd met alle docenten die een sleutelrol hebben in de uitrol van de learning communities. Daar wordt besproken welke aanpassingen er nog gedaan moeten worden.

 

01-10-2014