Digitale evaluaties vaker ingevuld

Sinds de overstap naar digitaal worden cursusevaluaties drie keer zo vaak ingevuld. Maar er valt nog veel winst te behalen.

In 2014 maakte de RUG de overstap van papieren naar digitale cursusevaluaties. Deze vakbeoordelingen door studenten vormen een belangrijk middel voor de kwaliteitsbewaking van het onderwijs, maar werden jarenlang amper ingevuld. De overstap naar digitaal bracht daar verandering in: sindsdien steeg het percentage studenten dat de enquêtes invult van 10 naar 30 procent.

Lousy

Dat vroeger slechts één op de tien studenten de papieren cursusevaluatie doorliep, lag volgens RUG-onderwijsdirecteur Luuc Bruyning grotendeels aan de timing. ‘Die was natuurlijk lousy’, zegt hij. ‘Dan was je net klaar met je tentamen en moest je ook nog zo’n stomme evaluatie invullen.’ Daarnaast bleek dat het verloop van zo’n tentamen invloed had op het oordeel van de student, dat daardoor vaak positiever of juist negatiever uitviel.

Beide problemen zijn met de overstap naar digitaal de wereld uit geholpen. De evaluaties zijn toegankelijker en minder tijdrovend geworden, meent Bruyning. Docenten reserveren in de laatste collegeweek wat tijd, zodat studenten de cursusevaluatie kunnen doen. De enquête is in ongeveer acht minuten in te vullen met een laptop, smartphone of tablet.

Vijftien vragen

Toch is er nog veel terrein te winnen, vindt Wander Lowie, hoofd van de opleidingscommissie Engelse taal en cultuur. Idealiter zou de respons rond de 50 procent moeten uitkomen, stelt hij. Ook vindt Lowie dat de cursusevaluaties specifieker zouden moeten. Op dit moment bestaan de enquêtes steeds uit dezelfde vijftien vragen, wat docenten weinig inhoudelijke feedback oplevert.

‘Het blijft een kwantitatieve kwaliteitsbewaking die niet inhoudelijk gericht is op het verbeteren van onderwijs’, stelt Lowie. Nu de respons op de traditionele enquêtes is gestegen, wordt het volgens hem tijd om naar alternatieven te gaan kijken die inhoudelijk meer te bieden hebben.

31-05-2016