Kritiek bij opening Starbucks

De Starbucks in de Universiteitsbibliotheek (UB) opent zaterdag haar deuren voor het grote publiek. Vrijdag was er een ‘exclusief openingsevent’ voor vrienden, familie en buren. Maar de UK hoorde daar niet bij.

De medewerkers die voor de feestelijk versierde ingang van de Starbucks staan, zijn er duidelijk over: geen pers. Vanwege het strikte mediabeleid van de Amerikaanse koffieketen mogen ze ons niet te woord staan. Ook store manager Amy James weigert iets te zeggen.

Een medewerker van Starbucks die anoniem wil blijven, is iets loslippiger. Op de kritiek op de komst van het filiaal in de UB wil hij niet reageren, maar hij vertelt wel dat de prijzen aangepast zullen worden aan het budget van de student en dus iets lager zullen zijn dan in andere vestigingen. Zo kost een normaal formaat filterkoffie er 1,30 euro.

Te duur

Passerende studenten zijn iets minder enthousiast dan de massaal uitgerukte genodigden. ‘Ik begrijp het eigenlijk niet’, zegt Iris Swier. ‘De Starbucks is toch veel te duur voor studenten?’ Ze krijgt bijval van Janko van der Kooi. ‘Mensen willen gewone koffie, geen dure.’ Hij vindt het daarom jammer dat de kantine op de vierde verdieping van de bibliotheek tijdelijk gesloten is.

Aysa Keskin noemt de komst van de Starbucks ‘niet nodig’. ‘En ik vind het jammer dat dit banen kost voor de mensen die eerst in de kantine werkten.’ Internationale student Ben Russell-Thompson zegt dat de ruimte een betere bestemming had kunnen krijgen. ‘Studenten kunnen een statement maken door hun koffie ergens anders te halen.’

Maaike van der Hoek, baliemedewerker bij de UB, is wel enthousiast. Ze roemt de ‘lekkere koffie’.

Uraad is tegen

Hilly Mast, voorzitter van de Universiteitsraad, stond wel op de gastenlijst, maar is bewust niet gekomen. Ze noemt de langdurige geheimzinnigheid rond de komst van de Starbucks ‘nogal vreemd’ en legt uit dat de verschillende fracties duidelijk hun bezwaren hebben geuit. Dat ging niet alleen om de prijs en de smaak van de koffie, maar ook over het feit dat de Universiteitsraad liever een startende onderneming van studenten in de UB had gezien.

‘Het wordt dus betreurd dat een grote koffiegigant een voet tussen de deur kreeg bij de universiteit, terwijl het logischer was geweest om studenten de ruimte te bieden’, aldus Mast. ‘Ook het feit dat een deel van de restauratieve voorziening met de komst van Starbucks uitbesteed is baart ons zorgen. De kantine op de vierde verdieping verdwijnt, en externen nemen de koffie- en thee-voorziening over. Dat gaat ten koste van werkgelegenheid van RUG-medewerkers.’

13-02-2015