Learning communities op alle faculteiten

Over drie jaar moeten alle faculteiten aan de RUG zijn overgestapt op learning communities. Dat heeft het universiteitsbestuur besloten.

Het bestuur heeft een stuurgroep opgericht, die ervoor moet zorgen dat de overstap naar learning communities soepel verloopt. Op dit moment worden pilots met de nieuwe onderwijsvorm uitgevoerd aan vier faculteiten. Vanaf 2015 moeten dat er steeds meer worden.

Eigen invulling

Sinds september worden de eerstejaars van onder meer geneeskunde, ruimtelijke wetenschappen en pedagogische wetenschappen ingedeeld in leergemeenschappen. Wat een learning community precies is, staat niet vast. Iedere faculteit geeft er z’n eigen invulling aan.

Volgens het universiteitsbestuur kennen de learning communities in elk geval een sociale en een onderwijskundige component. De eerste betekent dat de studenten zowel binnen als buiten de muren van de universiteit een gemeenschap vormen. Daarnaast moet interactie door het groepsproces de onderwijskwaliteit, student tevredenheid en studiesucces verhogen.

Flipping the classroom

Bij ruimtelijke wetenschappen zijn de learning communities gekoppeld aan een vak, waarbij studenten in groepen van 30 tot 40 personen opdrachten moeten uitvoeren. Bij pedagogische wetenschappen zijn de academic learning communities vooral een manier om voor samenhang tussen de verschillende vakken te zorgen. En bij geneeskunde worden de vierhonderd eerstejaars meteen ingedeeld in vier groepen, waar ze de hele bachelor in blijven.

Bij de colleges van geneeskunde wordt gebruik gemaakt van flipping the classroom: in plaats van urenlang naar een monoloog van een docent te luisteren, zoeken de studenten thuis zelf online de stof op, waarna ze op de universiteit vervolgens in groepen opdrachten maken.

20-10-2014