Online cursus voor student-assistenten

De RUG begint een online cursus om student-assistenten bij te schaven.

Op 18 april begint de universiteit opnieuw een online cursus. Maar deze keer niet om internationale studenten aan te trekken via populaire MOOC’s, maar om de eigen student-assistenten op te leiden.

Students taking charge of higher education’ heet het vijf weken durende gratis programma dat studenten moet leren hoe ze zich professioneel gedragen, hoe ze lessen kunnen opzetten en hoe ze goeie docenten kunnen zijn.

‘Het is een open online cursus die wereldwijd toegankelijk zal zijn’, vertelt Ine Noben van Educational Support and Innovation (ESI). De Engelstalige video’s moeten studenten inzicht geven in wat een student-assistent doet. ‘Voor buitenlanders is het heel bijzonder wat we hier doen. Ik ben zelf Belg en toen ik hier kwam, dacht ik: dit is echt raar, dat studenten lesgeven. Terwijl de universiteit echt gelooft in de meerwaarde en kwaliteit van studenten.’

Klachten

Maar aan de kwaliteit van die studenten schort het nog wel eens, ondervond studentenpartij Lijst Calimero een jaar geleden. ‘Ik heb zelf ervaring met student-assistenten die niet zo goed waren en dat wilde ik aanpakken’, vertelt Rowanne Degenhart, oud-raadslid voor Lijst Calimero en initiatiefnemer van de online cursus. ‘Vanuit een aantal faculteiten kregen we klachten. We hebben toen met contactpersonen binnen verschillende faculteiten gepraat en toen bleek dat het bij sommige faculteiten best goed geregeld was, maar bij andere niet. Daar werd het echt aan de docent van het vak zelf overgelaten.’

Calimero kaartte de situatie aan in de universiteitsraad, waarna het universiteitsbestuur besloot geld vrij te maken om de begeleiding van student-assistenten te verbeteren.

‘We hadden een beperkt budget, maar moesten wel een grote bereikbaarheid hebben. En toen ontstond het idee voor een online cursus’, vertelt Noben. ‘En toen we in de ontwikkelingsfase zaten, dachten we: omdat we nu toch een groot bereik hebben en het budget er al is, kunnen we beter ons bereik uitbreiden door ook aandacht te besteden aan student-bestuurders. We proberen nu in de colleges ook de diversiteit van de studenten duidelijker zichtbaar te maken en daardoor komen ook mensen uit medezeggenschapsorganen, en de voorzitters van de ACLO, KEI, ESN, USVA en SKLO allemaal naar voren met hun verhaal over waarom ze denken dat een bestuursfunctie toegevoegde waarde heeft voor hun cv en persoonlijke ontwikkeling.’

Schermafbeelding 2016-01-13 om 12.09.59

Foto: Instagram / Studentsincharge

Interviews

In de video’s vertellen student-assistenten en -bestuurders over hun ervaringen. ‘Maar we hebben ook straatinterviews met studenten die we vragen wat de kenmerken van een goede docent zijn. Er zijn ook studenten die in een minuut vertellen wat het student-assistentschap bijgedragen heeft aan hun persoonlijke ontwikkeling. En een directeur van de lerarenopleiding die aangeeft hoe je onderwijs geeft aan studenten. Het is heel gevarieerd.’

Het hele project heeft volgens Noben ‘enkele duizenden euro’s’ gekost. ‘Het is de meest budgetvriendelijke oplossing die we konden vinden. Het aanspreken van alle student-assistenten afzonderlijk was ondoenlijk geweest.’

Het materiaal is klaar, maar de video’s moeten nog worden gemonteerd. Degenhart hoopt dat de video’s aanslaan. ‘Ik hoop heel erg dat de betrokken student-assistenten er enthousiast over zijn en dat die het via mond-tot-mondreclame verspreiden. Ik probeer dat zelf ook te doen. Ik probeer iedereen die er iets mee te maken heeft het te laten promoten.’

Ze is in elk geval erg trots op het project dat ze een jaar geleden samen met haar fractie in gang zette. ‘Ik vind het heel vet. Het is het meest concrete dat we in ons jaar in de universiteitsraad hebben gedaan. Als vrienden en familie vragen wat we in zo’n jaar doen, kan ik nu zeggen: nou, zoiets dus.’

13-01-2016