Prijzenoorlog tussen tentamentrainers

Jarenlang was Capita Selecta binnen Groningen de enige aanbieder van tentamentrainingen. Het bedrijf was zo groot dat ‘een Capitaatje doen’ een begrip werd onder studenten. Maar het monopolie van de tentamentrainer wordt sinds enkele jaren bedreigd door een nieuwe speler, AthenaStudies.

Voor studenten die er naast hun studie veel andere activiteiten op nahouden, zijn tentamentrainingen een uitkomst. Al sinds 1994 kunnen ze terecht bij Capita Selecta, jarenlang de grootste aanbieder in de wereld van tentamentrainingen. Maar sinds drie jaar wordt deze monopoliepositie bedreigd door nieuwkomer AthenaStudies. Elk jaar lijkt dit jonge bedrijf een groter deel van de bijlesmarkt over te nemen.

‘Niet lang meer’

Cijfers tonen aan dat Capita Selecta – in elk geval in Groningen – vooralsnog de populairste is van de twee. Afgelopen tentamenperiode trok het bedrijf bijvoorbeeld 500 cursisten, terwijl de teller van AthenaStudies bleef steken op 350. Maar volgens Michiel van der Steeg, university manager bij AthenaStudies, zal de concurrent zijn voorsprong niet lang meer vast kunnen houden. ‘Momenteel is Capita Selecta in Groningen nog groter, maar in de rest van Nederland hebben wij ze al ingehaald’, zegt hij. ‘Het zal dan ook niet lang meer duren voordat wij ook in Groningen het grootste marktaandeel verwerven.’

Bij Capita Selecta lijken ze zich niet al te veel aan te trekken van de concurrentiestrijd. ‘Natuurlijk merken wij dat er een nieuwe speler op de markt is, maar nog steeds zijn wij de grootste en ik denk dat dat ook zo gaat blijven’, aldus Jorrit van der Windt, city manager Groningen bij Capita Selecta. ‘Al sinds 1994 doen wij ons eigen ding en dat blijven wij ook doen.’

Stunten met prijzen

Toch reageert Capita Selecta wel degelijk op agressieve prijsacties van de concurrent. Zo bood AthenaStudies afgelopen tentamenperiode een korte training aan voor 48 euro, die bij Capita meestal 80 euro kost. Daarop begon ook Capita Selecta te stunten met de prijzen: studenten hoefden opeens nog maar 45 euro te betalen voor de cursus. ‘Dan ontstaat er wel een bepaalde strijd en verlagen wij onze prijzen ook weer’, vertelt Van der Steeg.

Ook wordt er gestreden om contracten met studie- en studentenverenigingen. Sinds dit jaar zijn drie partners van Capita Selecta, waaronder Vindicat, overgestapt naar AthenaStudies.

Adagium

Maar uiteindelijk gaat het helemaal niet om de prijzen of de contracten, zeggen beide partijen. ‘We willen ons onderscheiden door goede kwaliteit te bieden en als we dan soms wat duurder zijn dan de concurrent, dan is dat maar zo’, merkt Van der Windt op. Bij AthenaStudies lijken ze daar net zo over te denken: ‘Het is fijn dat we onze medestudenten een betaalbare cursus kunnen aanbieden, maar het belangrijkst vinden we de kwaliteit en daarmee het slagingspercentage.’

Het kan nog een interessante strijd worden tussen de twee trainingsgiganten. Houden we het bij ‘een Capitaatje doen’ of wordt ‘een Athenaatje doen’ het nieuwe adagium?

10-11-2015