RUG-baby’s winnen award

De RUG heeft donderdag de SURF Security Award 2014 ontvangen voor de stunts in de bewustwordingscampagne rond phishingmails.

De medewerkers van de RUG werden vorig jaar oktober bestookt met mysterieuze baby’s, een venijnige nep-mail en de Discovery Truck om ze duidelijk te maken dat ze voorzichtiger moeten omgaan met hun data. De baby’s maakten de tongen flink los, en de nep-mail zorgde zelfs even voor paniek.

‘Origineel en aansprekend’, oordeelde de jury van de SURF-prijs, die jaarlijks wordt uitgereikt aan een persoon of organisatie die zich op inspirerende en proactieve wijze inzet voor informatiebeveiliging of de bestrijding van cybercrime.

Opschudding

Projectleider Gerrit van Dijk is blij met de erkenning. ‘Het is een bevestiging dat we de juiste aanpak hebben gekozen. De campagne heeft voor de nodige opschudding gezorgd en is zeer effectief geweest.’

baby-groot

Niet iedereen was blij met de actie. Sommige medewerkers waren boos toen ze ontdekten dat ze in een nep-mail van hun eigen universiteit waren getrapt. ‘Grappige actie hoor. Ik gooi al jullie volgende mails ongelezen weg, zoals alle spam’, reageerde een van hen.

De landelijke media grepen de actie aan om aan te geven dat RUG-medewerkers massaal in phishingmails trappen en hun wachtwoorden prijsgeven.

Na de actie bleken RUG-medewerkers nog steeds op phishingmails te klikken, maar wel vaker aan de bel te trekken bij de helpdesk. Zo’n tachtig procent van de mails die over het RUG-netwerk gaan is spam.

Van Dijk: ‘We merken dat de bewustwording bij medewerkers verbeterd is. Ik zie de prijs als een aanmoediging om het belang van informatiebeveiliging verder onder de aandacht te brengen en houden.’

 

14-02-2014