RUG-onderzoek: ‘Van light ga je meer eten’

Van light chips word je dik, blijkt uit onderzoek aan de RUG. Consumenten die overstappen op light gaan meer eten en nemen – naast de lightvariant – ook de ‘gewone’ chips mee naar huis.

Lightvarianten van snoep, frisdrank of chips zorgen op de lange termijn voor overconsumptie. Mensen worden er niet slanker van, maar juist dikker, zegt de Groningse marketinghoogleraar Peter Verhoef. Zijn onderzoek wordt gepubliceerd in het International Journal of Research in Marketing.

Dat consumenten meer chips gaan eten als ze zijn overgestapt op de lightvariant was al bekend. Maar nu blijkt volgens Verhoef dat ze een jaar na overstap in dat gedrag volharden. Sterker nog, ze eten dan naast de lightvariant ook weer de ‘gewone’ variant van hun snoep.

Producenten van chips, snoep en frisdrank spelen volgens Verhoef met hun lightvarianten graag in op de strijd van de overheid tegen obesitas. Maar hij waarschuwt dat de overheid voorzichtig moet zijn met het aanprijzen van lightproducten. Consumenten die overschakelen op light, kopen het jaar erop gemiddeld namelijk 13 procent meer calorieën.

Meer, meer, meer

‘De gezondheidsclaim dat er minder calorieën per 100 gram in zitten mag kloppen, maar omdat er meer van wordt opgepeuzeld werkt die claim contraproductief. Mensen voelen zich schuldig als ze iets eten waar ze dik van worden, maar als ze overschakelen op light blijken ze er meteen meer van te consumeren. Vervolgens wordt dat een gewoonte, waarbij ze na een jaar niet alleen meer eten van de lightversie, maar vaak deels ook weer van de gewone variant’, aldus Verhoef.

De onderzoekers baseren zich op de gegevens van marktonderzoeker GfK, die de inkopen van huishoudens steekproefsgewijs bijhoudt. Daarbij kozen de onderzoekers de huishoudens die net waren overgestapt op light chips. Ze telden de hoeveelheid calorieën die daarmee gepaard gingen. De resultaten zijn volgens Verhoef ook van toepassing op andere West-Europese landen en de Verenigde Staten.

‘Light is niet slecht’, zegt de onderzoeker. ‘Maar we moeten ons bewust zijn van het psychologische effect van die claim. Als we willen dat mensen met overgewicht ook daadwerkelijk minder calorieën binnenkrijgen, moeten we ze beter voorlichten.’

12-05-2016