RUG-studenten winnen perswedstrijd

Journalistieke start-up De Beelddenker won woensdagavond persinnovatiewedstrijd The Challenge. Met de 20.000 euro willen de RUG-masterstudenten hun nieuwsapp voor laaggeletterden verder ontwikkelen.

‘Ik kan het nog niet helemaal geloven’, stamelt Milou Brand. Een klein halfuur eerder werd zij samen met Daan Hofstee, Floor Meijs en Benjamin de Bruijn naar voren geroepen. Het viertal won een cheque van 20.000 euro subsidie, een businesscoach en het eenjarig recht op een werkplek, beschikbaar gesteld door het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek (SvdJ). Daarnaast is De Beelddenker automatisch genomineerd voor de Tegel Toekomst Prijs.

De Bruijn vat de bedoeling van De Beelddenker samen: ‘Het idee is een app die voorziet in de nieuwsbehoefte van laaggeletterden. Men klikt via foto’s door naar een verhaal. Dat nieuwsverhaal wordt in een reeks foto’s verteld, met daarbij een voice-over. Onder de foto’s bevindt zich een meeleesfunctie waarbij het uitgesproken woord oplicht. We hopen dat laaggeletterden dan ook beter leren lezen.’

1,3 miljoen

Tijdens het vak ondernemende journalistiek, waarin masterstudenten in een paar weken tijd een nieuw journalistiek concept moeten ontwikkelen, werd de basis gelegd. ‘Wij zijn ermee doorgegaan en hebben ons eind november aangemeld voor The Challenge, waar we met vijf andere kandidaten zijn doorgedrongen tot de finale’, aldus De Bruijn.

‘We ontdekten dat er in Nederland maar liefst 1,3 miljoen laaggeletterden zijn. Meer dan 10 procent van de beroepsbevolking! Jeroen Smit, oud-hoogleraar journalistiek, was enthousiast en stelde dat ieder mens een natuurlijke nieuwsgierigheid heeft. Milou zit op dit moment in de eindfase van haar onderzoek naar de nieuwsbehoefte van laaggeletterden. Opvallend is dat regionaal en lokaal nieuws vaak meer aanspreekt. De wereld van laaggeletterden is meestal wat kleiner.’

Steun van NOS

Tijdens de presentatie op de finaleavond toverde het viertal een verrassing uit de hoge hoed. NOS-hoofdredacteur Marcel Gelauff gaf aan het idee te steunen. ‘Ze willen met ons meedenken. Het voorzien in de nieuwsbehoefte van alle Nederlanders past in hun publieke taak. We hopen een samenwerking op te kunnen zetten en het te kunnen ontwikkelen. Want daarvoor is geld nodig, een hoop inzet en kennis van anderen.’

De 20.000 gewonnen euro’s zijn dan ook nog maar het begin. ‘Daarmee heb je nog geen volledig ontwikkelde app. We hopen naast samenwerking ook op meer subsidie. En als de app er dan eenmaal is, moet hij ook onderhouden worden. Een verdienmodel komt later, we zien onszelf als sociale ondernemers. Mogelijk gaan aanbieders voor het gebruik van onze app betalen, of is het mogelijk om doelgericht te adverteren.’

Een nieuw begin

‘De komende tijd willen we onze scripties afronden. Daarna betrekken we een kantoor. Een deel van ons woont al in Amsterdam of verhuist binnenkort, de kans is groot dat ik ook die kant op ga’, vertelt De Bruijn. ‘Vanaf september willen we een vast aantal dagen in de week bij elkaar komen.’

‘Het is, opnieuw, een nieuw begin’, lacht Brand. ‘Ik ben heel blij, we waren gekomen om The Challenge te winnen. Dit geeft ons frisse moed en de bevestiging dat we goed bezig zijn. We zijn nog vastberadener het idee door te zetten. Maar als je het niet erg vindt, ga ik nu eerst even een feestje vieren!’

17-03-2016