RUG wint domheidsranking

We stonden lang bovenaan, maar nu hebben we ook echt gewonnen. De RUG heeft de eerste prijs behaald in de domheidsranking voor universitaire reclameleuzen.

Volgens het Platform Hervorming Nederlandse Universiteiten kreeg de Groningse leus ‘Born leaders reach for infinity’ 6757 stemmen. Ruim meer dan de UvA die op de tweede plek eindigde met 4926 stemmen voor ‘We are U’.

Het platform, een initiatief van wetenschappers van verschillende universiteiten, wil met de ranglijst de ‘dure, maar vaak onzinnige reclameleuzen’ aan de kaak stellen. De RUG neemt de prijs sportief op. ‘We zijn dol op rankings. Elke notering is mooi meegenomen. Het maakt niet uit hoe je ons noemt, áls je ons maar noemt’, zegt RUG-woordvoerder Gernant Deekens gekscherend. ‘We vinden het prima, we hebben het met een lach bekeken. Smaken verschillen nou eenmaal.’

Vacature

De leus werd eerder gebruikt om het nieuwe Hoofd Internationale Strategie en Relaties te vinden. ‘We hebben de slogan twee of drie keer gebruikt, het sloot aan bij de For Infinity-campagne in het kader van het 400-jarig bestaan’, zegt Deekens.

De Amsterdamse hoogleraar Ewald Engelen kraakte de slogan eerder af in de Groene Amsterdammer. Over de vacaturetekst schreef hij: ‘U weet wel, zo’n pratend pak met puntschoenen dat met rechte rug en smalend lachje van dat afzichtelijke bestuurdersproza staat uit te braken dat niet dient om te informeren maar slechts om te imponeren en daarmee dezelfde functie heeft als auto, horloge en huis: status suggereren.’

22-02-2016