Studenten dienen klacht in over vak

Studenten van het vak kwalitatieve onderzoeksmethoden dienen een officiële klacht in. Het vak was niet af, zeggen ze.


Ze zijn zeer ontevreden over het gebruik van een zogenaamd ‘running document’ in plaats van een gewone syllabus. ‘Daaruit blijkt dat het vak van tevoren niet af was’, denkt bedrijfskunde student Kevin van der Veer. ‘Ik denk dat de docent het heeft gedaan omdat hij niet goed voorbereid was.’

Die docent is Gert Haanstra van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde (FEB). Volgens hem is het voor het eerst dat het vak in deze vorm wordt gegeven. ‘Voor wat betreft deze inhoud is de cursus voor het eerst als zodanig uitgevoerd’, legt Haanstra uit.

Van der Veer vindt dat geen excuus. ‘Wij zijn wel gedupeerd. Wij zijn de proefkonijnen’, zegt hij.

klagen

‘Succes daarmee’

Bijna de helft van de studenten (80 van de 200) heeft op Facebook afgesproken gezamenlijk een klacht in te dienen. Het vak was teleurstellend, vindt Hylke Poorting. ‘Tijdens het eerste college werd meteen gezegd: “Kijk elke week even op een running document om te zien wat er gewijzigd is en haal er zelf de wijzigingen uit. Succes daarmee.” Dat kun je niet zeggen tegen studenten.’

Er was onduidelijkheid over welke opdrachten cijfers zouden krijgen. Daarnaast werden de studenten nauwelijks voorbereid op het tentamen. ‘Er was nul procent focus op het tentamen. Er was tijdens het werkcollege alleen aandacht voor groepsopdrachten. Op een gegeven moment vroeg een klasgenoot: “Wat moeten wij eigenlijk doen?” De docent zei: “Dat weet ik niet precies, dat ga ik even na vragen.” Dan is het natuurlijk heel slecht georganiseerd’, vertelt Van der Veer.

Veel onduidelijk

Het tentamen vond plaats op 22 januari. De studenten kregen afgelopen maandag pas hun cijfers. ‘De stof was ook kort voor het tentamen aangepast’, aldus Van der Veer. ‘Als straks vijftig procent een onvoldoende heeft, dan kan ik wel zeggen dat het niet honderd procent aan de studenten ligt.’

Poorting is het daarmee eens. ‘Er waren gewoon heel veel onduidelijkheden, zoals deadlines en wat er van je werd verwacht. Het is goed dat een syllabus voor een vak wordt aangepast als dat echt noodzakelijk is, maar de basis moet wel vast staan. In dit vak misten wij die basis,’ zegt hij.

De jaarvertegenwoordiging zal de kwestie samen met de programmacoördinator bespreken.

18-02-2014