Studenten: ‘Hoger collegegeld zorgt voor tweedeling’

Het hogere collegegeld voor excellentietrajecten zorgt voor een tweedeling in het onderwijs, waarschuwt de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb).

Universiteiten mogen vanaf volgend jaar tot 3812 euro collegegeld per jaar rekenen voor ‘extra uitdagend onderwijs’, het zogeheten honours track. Dat is het dubbele van het reguliere collegegeld.  Het kabinet ging vrijdag akkoord met dit plan van onderwijsminister Bussemaker.

De minister hoopt zo in een ‘grote behoefte’ te voorzien: ‘Het is een heel voorzichtig experiment, omdat we zien dat heel veel studenten behoefte hebben aan extra uitdagend onderwijs.’

Portemonnee

Universiteiten mogen alleen meer vragen voor de nieuwe excellentietrajecten als de reguliere opleidingen in stand blijven. Ook moet er een voorziening zijn voor studenten die het hogere collegegeld niet kunnen betalen. Maar volgens de LSVb is dat niet voldoende. ‘In het verleden zorgde de overheid ervoor dat alle studenten konden deelnemen aan honours tracks. Je wilt dat het talent en de motivatie van een student bepalend is voor de onderwijsvorm die hij kiest, en niet de dikte van zijn portemonnee’, zegt voorzitter Jorien Janssen.

Volgens de bond zou al het onderwijs van zo’n niveau moeten zijn dat het voldoende uitdaging biedt aan de student. ‘Met dit traject bevordert de minister het ontstaan van onderwijs voor de elite’, aldus Janssen.

Kwaliteit

De minister maakt zich wel zorgen over de kwaliteit van het reguliere onderwijs, zei ze in het tv-programma Buitenhof. Volgens haar is het voor een deel zelfs verwaarloosd. ‘We moeten wel wat doen aan het onderwijs aan de universiteiten. Er is te veel nadruk gelegd op onderzoek, we hebben heel veel meer studenten gekregen, en niet alle studenten komen op alle niveaus met de juiste papieren binnen.’

Volgens haar is al het nodige in gang gezet om het niveau van het onderwijs te verbeteren. Studenten moeten vaker in de collegebanken zitten, docenten zijn beter opgeleid en uitval van studenten wordt bestreden. Wel is ze bang dat universiteiten zich soms te veel laten leiden door rendementen. Universiteiten krijgen geld per afgestudeerde student en per proefschrift. ‘Het baart me zorgen als ik iemand hoor zeggen: ik laat maar een proefschrift doorgaan omdat we anders dat geld niet krijgen. We moeten niet alles in termen van rendement vormgeven. Een universiteit moet worden gedreven door nieuwsgierigheid en niet door rendement.’

18-11-2013