HTC en Samsung veroorzaken wifi-problemen

Het zijn niet iPhone en iPads, maar Android-telefoons die zorgen voor de problemen met het wifi-netwerk van de RUG.

‘Het probleem zit in enkele Android systemen, met name in telefoons van HTC en Samsung’, bevestigt afdelingshoofd netwerk infrastructuur Tom Kuipers. Sinds eind september werkt het Centrum voor Informatie Technologie (CIT) met man en macht aan de storing van eduroam, het draadloze netwerk van de universiteit. ‘Het probleem zit dus niet in Apple systemen, maar juist met name in specifieke Android versies van specifieke leveranciers.’

De ‘probleemmobieltjes’ vragen tegelijkertijd meerdere keren toegang tot het netwerk, waardoor de servers van de universiteit overbelast raken.

‘Dat leidt tot situaties waarin sommige toestellen meer dan 200 verzoeken per seconde het netwerk insturen, en daardoor raken de servers buitengewoon zwaar belast. Op een dag meten we bij de RUG meer dan 10.000 unieke mobiele apparaten, zoals smartphones en tablets, die verzoeken doen bij onze servers. In september en oktober hebben we meer dan 52.000 unieke mobiele apparaten op ons netwerk gemeten’, vertelt Kuipers.

thumb-wifi-laptop-computer

Overbelast

De servers van de RUG draaien op volle toeren om de stortvloed aan toegangsverzoeken op te vangen. ‘Maar dat kan niet eindeloos zo doorgaan’, constateert Kuipers. Hij wil daarom Samsung en HTC om hulp vragen. ‘We kunnen de betreffende leveranciers niet verplichten deze bug op te lossen, maar we kunnen wel proberen druk op ze uit te oefenen om de fout nader te bekijken en uit de wereld te helpen.’

Het CIT probeert nu telefoons en tablets van Samsung en HTC met besturingssystemen 4.0.3 tot en met 4.1.2. te isoleren op het netwerk om ervoor te zorgen dat andere mobieltjes en laptops geen problemen meer hebben om op het wifi-netwerk te komen.

Vliegtuig modus

Daarnaast hoopt het CIT dat studenten en medewerkers met telefoons van Samsung en HTC willen helpen om de overbelasting tegen te gaan. ‘Om de problemen te minimaliseren zouden we de gebruikers van HTC en Samsung telefoons met een verdachte Android-versie willen verzoeken om op regelmatige basis, eens per twee dagen ongeveer, de telefoon in vliegtuigmodus te zetten. Dat zou moeten leiden tot minder verzoeken aan het netwerk’, denkt Kuipers.

Het probleem blijkt overigens al langer te bestaan. De Universiteit van Princeton worstelt al twee jaar met overijverige Android-mobieltjes, ontdekte Kuipers. ‘Dat geeft aan hoe leveranciers van Android-toestellen er mee omgaan.’

04-11-2013