Universiteit Amsterdam tolereert bezetting niet

De Universiteit van Amsterdam (UvA) zegt de bezetting van een van haar gebouwen niet te tolereren en ‘beraadt zich op eventuele stappen’.

Dat heeft de universiteit in een persbericht bekendgemaakt. Sinds woensdagmiddag kraken leden van De Nieuwe Universiteit (DNU) een ruimte in een pand aan de Oude Turfmarkt. De jongeren – die eerder het Maagdenhuis bezetten – willen van het gebouw een uitvalsbasis maken voor het voeren van acties en om te ‘vechten voor dekolonialisatie en vrij en emancipatoir onderwijs’ vanuit een ‘mooi kantoor aan de grachten in Amsterdam’.

‘De kraak van vandaag staat symbool voor een hernieuwde golf van actie binnen DNU, zij gaat niet meer leuren met petities, keurig wachten totdat de commissies eindelijk volledig ingesteld zijn: zij pakt wat zij nodig heeft om de strijd te winnen.’

De bezetters hebben vluchtroutes gebarricadeerd. Daardoor is de brandveiligheid niet meer gegarandeerd, aldus de universiteit. De UvA heeft daarom besloten het gebouw te sluiten. Alle medewerkers is gevraagd het pand te verlaten. ‘Zolang de bezetting voortduurt, zullen zij niet kunnen werken in dit pand. De faculteit heeft met de bezetters overlegd en dit aangegeven, hen herhaaldelijk verzocht om te vertrekken en aangifte gedaan bij de politie.’

Democratisering

Volgens de universiteit is er veel gebeurd sinds de bezetting van het Maagdenhuis. ‘In de afgelopen maanden heeft de UvA uitgebreid werk gemaakt van democratisering, het versterken van de medezeggenschap, het beperken van het aantal flexcontracten en andere zaken die tijdens bezetting van het Maagdenhuis opkwamen.’

Maar de bezetters zien dat anders. ‘We kijken als beweging terug op een tumultueus jaar, waarvan we eigenlijk moeten concluderen dat het niet veel veranderd heeft’, zeggen ze in een verklaring.

De leden van De Nieuwe Universiteit willen het gebouw niet verlaten. De groep gaat volgende week dinsdag demonstreren in Utrecht ‘tegen de door de markt en macht gedicteerde destructie van kwalitatief onderwijs en onderzoek’.

12-11-2015