Anti-katerontbijt op bestelling

Een gat in de markt, dachten Mats Zwerink en Tim Wielinga, toen Zwerink op een brakke middag het idee van een ontbijtservice voor studenten bedacht en Wielinga prompt met een pakkende titel op de proppen kwam. De ‘Brakke Box’ was geboren. Toen het plan een week later werd uitgewerkt en RTV Noord er lucht van kreeg, begon het balletje te rollen.

Inmiddels staan ze ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK) en zijn ze begonnen met bezorgen: een taak die Wielinga met veel plezier op zich heeft genomen. Op een speciaal voor dat doeleinde aangeschafte scooter, vaak in het gezelschap van een vriend of vriendin, levert hij de bestellingen af. De gedreven aanpak leidt tot een gestaag groeiend aantal bestellingen en vaste klanten.

Rauw ei

Toch wijten de ondernemers hun succes met name aan de inhoud van de box. ‘Die is daadwerkelijk ook gewoon goed’, zegt Wielinga. ‘Dat is voor heel veel mensen doorslaggevend, daar komen ze voor terug.’ Voor acht euro krijg je onder andere vers gebakken brood (‘katerdeeg’, aldus Zwerink), verscheidene soorten beleg, een banaan, soep, frisdrank en heb je de keuze tussen koffie of thee. Tevens inbegrepen is een rauw ei, zelf nog te bereiden door de klant. Als brakke student kun je de supermarkt vanaf nu weliswaar vermijden, maar aan de keuken valt vooralsnog niet te ontkomen.

‘Wij dachten, hoe moeilijk kan het zijn?’
Ze zijn wakker gebeld door Giel Beelen, geïnterviewd door 3FM en Q-music en verschenen in publicaties als Linda, Metro en RTL Z. Zwerink en Wielinga zijn er eerlijk over: het allerleukste aspect van de hele onderneming is de aandacht. Niet alleen de media tonen veel interesse, maar ook de Facebookpagina telt ondertussen meer dan 1700 leden die volop reacties en recensies plaatsen. Het heeft ze overdonderd, maar inmiddels zijn ze beter voorbereid op zowel de positieve als de negatieve gevolgen van hun succes.

‘Wij dachten, hoe moeilijk kan het zijn? We schrijven ons in bij de KvK en dan zijn we wel klaar, dan kunnen we los’, lacht Wielinga. Hier zijn ze inmiddels op teruggekomen: niet alleen vraagt een eigen bedrijf meer inspanning dan eerder gedacht, maar ook kwamen ze er snel achter dat elk succes zijn keerzijde heeft.

Serieuze aanpak

‘Er zijn een hoop gelukszoekers’, zegt Zwerink. Na diverse artikelen in de media was bijvoorbeeld de internationale domeinnaam van de Brakke Box plotseling verkocht, terwijl deze eerder nog beschikbaar was. Dit heeft ertoe geleid dat ze tegenwoordig juridisch advies inwinnen bij een bevriende rechtenstudent om misbruik te voorkomen. Wie een bestelling plaatst bij de Brakke Box, wordt sinds kort dan ook eerst op de algemene voorwaarden gewezen.

Tim Wielinga (links) en Mats Zwerink met hun Brakke Box.

Tim Wielinga (links) en Mats Zwerink met hun Brakke Box.

De serieuzere aanpak is geboren uit noodzaak, maar past ook bij de ambitie van Zwerink en Wielinga. De zaken lopen zo goed dat er plannen worden gemaakt voor uitbreiding. Eerst maar eens een groter postcodegebied, dan misschien zelfs naar een andere stad. Toch blijven ze er beiden nuchter onder. Wielinga vat de bedrijfsmentaliteit samen: ‘We zijn er leuk mee bezig, maar laten we er wel plezier in houden.’

28-04-2016