Bijklussen via een bijles-app

RUG-studenten die middelbare scholieren helpen met hun huiswerk, die kenden we al. Maar ondernemers Kim van der Esch en Jan Kuipers bedachten een ‘nieuwe’ manier om bijles te geven op afstand: via de mobiele app Mr. Chadd.


Het is een hectische tijd op het kantoor van de 25-jarige Kuipers en de 28-jarige Van der Esch. De jonge ondernemers kwamen in februari 2014 op het idee, vanaf oktober vorig jaar volgde de uitvoering. Onderzoek haalde bij Kuipers alle twijfels weg: ‘Er is een markt voor. We zouden wel kijken waar het schip zou stranden, maar dat is niet gebeurd.’

‘Stel je voor dat je als puberjongen een bloedmooie studente tegenover je hebt, kun je dan nog werken?’

Het concept achter Mr. Chadd is vrij eenvoudig. Scholieren nemen een abonnement af van een bepaald aantal minuten of kopen een prepaid tegoed. Wanneer zij een vraag hebben, over wat voor vak ook, sturen zij deze in via de app of de website. Een van de studenten die op dat moment aan het werk is, neemt deze op zich en helpt bij het oplossen van het probleem. De uitleg kan worden ondersteund met foto’s en spraakmemo’s. Als de scholier tevreden is, drukt die op einde gesprek en wordt het aantal bestede minuten van het abonnement afgetrokken.

Anoniem

In Amerika zijn soortgelijke bedrijven als Instaedu.com en Tutor.com al flink in trek. ‘Ik kende ze nog niet’, bekent Kuipers enigszins verrast. Na een korte blik op de sites ziet hij toch wat verschil: ‘Bij die bedrijven werken zoveel coaches dat ik me niet kan voorstellen dat deze allemaal gekeurd zijn. Bovendien is het bij ons voor zowel de coach als de student anoniem, om persoonlijke verstrengeling te voorkomen. Maar misschien kunnen we nog wat van die bedrijven leren!’

Op dit moment zit Mr. Chadd nog in de pilotfase. Zo’n 110 studenten, de meeste studerend aan de RUG, zijn tot nu toe geselecteerd om te helpen. Allen ‘expert’ in minstens drie vakken. Na de zomer moeten daar nog veel meer bij, als de app haar landelijke start maakt. De kwaliteit van de studenten wordt gewaarborgd door continue beoordeling. Scholieren geven een rating op basis van een gesprek, daarnaast worden de chats steekproefsgewijs geëvalueerd.

mr chadd - breedPrestaties

Onderwijskundige, pedagoog en lerares Van der Esch vertelt over het kerndoel van Mr. Chadd: ‘In het onderwijs worden de klassen steeds groter, maar moeten de prestaties wel omhoog. Wij willen de leerling hierbij helpen, maar het moet vanuit henzelf komen. Huiswerkinstituten worden vaak opgelegd en kosten veel meer. Dit is efficiënter: als je vraag beantwoord is, sluit je het gesprek af. Een app sluit aan bij de jongeren, ze zijn opgegroeid met mobieltjes.’

‘Dit is efficiënter: als je vraag beantwoord is, sluit je het gesprek af’

De 21-jarige Atze van Stralen, student life science & technology, heeft er al wat diensten op zitten. Hij geeft bijles in scheikunde, biologie, wiskunde B en aardrijkskunde. ‘Het is wel even wennen. In eerste instantie was ik ook wat sceptisch, je zou zeggen dat face-to-face contact essentieel is. Maar dit is een goede methode om een grotere groep jongeren te bereiken. En voor mij scheelt het dat het gewoon van achter de computer kan.’ Tot nu toe hielp hij pas drie scholieren aan een antwoord: ‘Het moet nog wat op gang komen. Ze zijn natuurlijk pas net gestart, dit is nog de testfase. Ik zie er wel toekomst in.’

Miscommunicatie

Kuipers acht de kans klein dat er veel miscommunicatie zal plaatsvinden, ook al lopen de gesprekken via de chat: ‘Dat is vooral het geval bij emotionele gesprekken. Dit gaat echt om het inhoudelijke. Fysiek contact is fijn, maar zo’n app neemt ook barrières weg. Moet je je voorstellen dat je als puberjongen een bloedmooie studente voor je hebt, kun je dan nog goed werken?’ Van der Esch vult haar collega aan: ‘De coaches leggen hun antwoord in stappen uit en hen wordt aangeleerd om tussendoor te controleren of de leerling het begrijpt. Mocht er toch miscommunicatie ontstaan, dan zien we dat aan de slechte rating en doen we er wat mee.’

Ontketenen de twee een ware revolutie? ‘We hopen het’, klinkt het in koor. Kuipers: ‘Als struikelblok voorzag ik dat we er nog te vroeg mee zouden zijn. Maar na het doelgroeponderzoek dacht ik: waarom niet? In de toekomst willen we groeien. We staan open voor alle input. Het ideale plaatje is dat de studenten uiteindelijk met ons mee groeien.’

01-06-2015