Frently breidt uit vanwege grote vraag

Frently, het juridisch adviesbureau voor studenten met huurproblemen, heeft een flink aantal nieuwe mensen aangenomen om de grote vraag aan te kunnen. De organisatie telt dit jaar vijf vaste medewerkers en drie stagiaires, maar volgens oprichter Denise Zonnebeld zullen er in januari 2016 negen mensen een vaste baan krijgen.

Frently is ooit opgericht om gratis informatie te verstrekken en studenten bewust te maken van hun rechten als huurders, aldus juridisch medewerker Richelle Wolff. De organisatie kijkt onder meer huurcontracten na en spant huurverlagingsprocedures aan bij de Huurcommissie. Dit is een onafhankelijke overheidsorganisatie die diverse geschillen tussen huurders en verhuurders behandelt, zoals ruzies over huurbescherming, kale huurprijzen en servicekosten.

Daarnaast biedt Frently juridische hulp bij problemen met de borg, woonbelasting en huursubsidie, en geeft het bureau gratis juridisch advies. De meeste studenten die aankloppen bij Frently – voornamelijk internationale studenten maar ook Nederlandse – zijn niet goed bekend met de wetten die huurders beschermen tegen huurfraude, zegt Wolff.

‘De meeste studenten betalen nog steeds te veel huur’
Op dit moment heeft Frently ongeveer 1250 lopende dossiers en minstens 750 zaken die met succes zijn afgerond. Vanwege deze werkdruk heeft het bedrijf haar werkschema aan moeten passen. De afgelopen paar jaar bood Frently één keer per week huurchecks aan, maar nog dit jaar zal dat worden verdubbeld naar twee dagen per week, met elke week gemiddeld tien woningen. De overige drie dagen zijn bedoeld voor afspraken op kantoor.

Huren in Groningen

Een huis of kamer huren in Groningen kan een behoorlijke uitdaging zijn, al helemaal voor studenten. Volgens Wolff betalen studenten, en dan voornamelijk internationale studenten, nog steeds te veel huur. Daarnaast spreken de meeste internationale studenten geen Nederlands, waardoor ze hun huurrechten niet altijd goed begrijpen. Ook is het lastig dat er pas een juridische procedure kan worden gestart nadat de kamer of het huis gehuurd is, zegt Wolff.

Frently zorgt overigens niet alleen voor meer bewustwording bij huurders, maar ook bij verhuurders. De vele geslaagde huurfraudezaken hebben volgens Denise een positieve verandering teweeggebracht in de manier waarop particuliere huisbazen en verhuurmakelaars hun diensten aanbieden.

Volgens een uitspraak van het Hooggerechtshof eerder deze maand mogen bemiddelaars geen extra vergoeding vragen van huurders, als de huiseigenaren al hebben moeten betalen voor een woning- of kameradvertentie. Naar aanleiding van deze verandering zal Frently haar klanten ook gaan helpen bij het terugvorderen van bemiddelingskosten, zegt Zonnebeld.

De oprichting

In november 2015 bestaat Frently vijf jaar. Zonnebeld richtte de organisatie in 2010 op onder de naam Bekijkhet!, toen ze zelf voor 300 euro per maand in een kamer van acht vierkante meter woonde en een bedrijf zocht dat haar kon helpen met haar huurprobleem.

Maar omdat een dergelijk bedrijf toen niet bestond, spande ze zelf een zaak aan bij de Huurcommissie. Ze won de zaak. Toen haar vrienden erachter kwamen, vroegen ze Zonnebeld om hulp en zo werd Frently geboren. Het bedrijf is zo populair dat Zonnebeld overweegt uit te breiden naar andere steden. Maar voorlopig blijft Frently zich vooral op Groningen concentreren.

29-10-2015