Victor goes viral met zijn stereotypen

Zijn landkaart met de stereotypen in Nederland is inmiddels op vrijwel alle landelijke media verschenen. ‘Ik ken het fenomeen viral gaan, maar nu het mij overkomt is het heel indrukwekkend’, zegt de Groningse student Victor van Werkhooven.

Dumpert, NRC, RTLnieuws, GeenStijl, Trouw en Editie Nederland hebben er onder andere al aandacht aan besteed. Hij bedacht het kaartje een paar maanden geleden. ‘Hoe ik erop kwam weet ik niet meer, het zijn mijn eigen stereotypen van Nederland. Heel subjectief dus’, vertelt Van Werkhooven (23), lid van studentenvereniging Cleopatra, die hij eerder dit jaar aan de Almanak Award hielp.

Fotoshoppen en klaar!

Woensdagmiddag kwam hij het kaartje weer tegen op zijn computer. ‘Na nog een uurtje fotoshoppen en wat begeleidende tekstjes was het klaar. Ik plaatste het op Reddit. Die site noemt zichzelf de voorpagina van het internet, er is heel veel content. Als je er op het juiste moment iets online zet, kan het snel door heel veel mensen gezien worden. Ik dacht: god zegene de greep, we zullen zien wat er gebeurt.’

Amsterdammers zijn volgens de landkaart ‘arrogant schmucks’, in Den Helder denkt men ‘at least we’ve got a naval base’ en bij de Noordoostpolder staat: ‘Why did we drain this area again?

Op Twitter zijn de reacties lovend. Leeuwarders vinden zichzelf inderdaad anders dan Friesland en ‘Train Delay Central’ is volgens velen een mooie omschrijving van Utrecht Centraal.

Suicidal kids

Dat het kaartje aan zou slaan had van Werkhooven wel verwacht, maar dat wat er nu gebeurt is honderd keer meer dan hij had durven dromen. ‘Woensdagavond zag ik dat het werd gedeeld op Facebook. Toen een of andere DJ met 30.000 volgers het deelde ging het snel. The rest is history’, lacht hij.

Toch hadden er wat Van Werkhooven betreft een aantal dingen anders gemoeten. ‘De ‘suicidal kids‘ in West-Friesland vallen wat uit de toon vergeleken bij de lichte toon van de andere omschrijvingen’, erkent hij. ‘En de bijbelbelt heb ik wat te ver naar het noorden door laten lopen, dat soort kleine dingen.’

Oh ja, en de Belgen. Die zijn boos. ‘Dump people, great beer (also: fix your highways, we need them to get to France)’. ‘Blijkbaar herkennen ze zichzelf niet in het stereotype van de domme Belg.’

Miljoen keer bekeken

‘De grote vraag is: wat moet ik nu? Ik kan hier verder niks mee, over een dag of twee is alles weer voorbij. Ik ben op de computer een lijstje aan het maken met alle websites waar de kaart verschenen is. Doordat het op allerlei verschillende sites is kan ik niet zien hoe vaak het kaartje bekeken is. Maar ik denk inmiddels wel één miljoen keer?’, aarzelt hij. victor van werkhoven

‘Toen het veel gedeeld werd heb ik er heel erg van gebaald dat ik mijn volledige naam niet op het kaartje heb gezet. Alle aandacht was erg leuk geweest. Aan de andere kant, toen het op Dumpert en GeenStijl verscheen vond ik het best chill dat ik anoniem ben gebleven. Je weet niet wat voor gekken zich aangesproken voelen door zo’n grappig bedoeld vooroordeel.’

Alle serieuze dingen voor deze dagen heeft hij even aan de kant gezet. ‘Voor hoelang het duurt geniet ik er van. Vrienden roepen dat ik DWDD er nog mee ga halen, maar dat zal wel loslopen want op televisie kun je weinig met zo’n kaart. Maakt ook niet uit, het is een groot feestje voor mezelf.’

29-08-2014