Vlinderdassen en champagne

Iedere vrijdagmiddag volg ik een vier uur durend college genaamd Contemporary Art, dat wordt gegeven door een jonge kunsthistoricus met een voorliefde voor messcherpe discussies. 



Het mooie van dit college over moderne kunst is dat we niet de ontwikkelingen in de kunstgeschiedenis van een aantal eeuwen geleden bespreken, maar dat het over het hier en nu gaat. En gezien de locatie zou die moderne kunstgeschiedenis zich regelmatig recht onder onze neus moeten afspelen. Althans, they say so.

We beginnen dan ook altijd met het bespreken van de exposities die net geopend zijn in de stad. Van alle moderne technieken voorzien heeft dit college ook zijn eigen kunst blog (www.contemporaryarthunter.com), waarop we posten welke shows aan te raden zijn en welke je beter kunt vermijden. Dat wat je ‘s middags in college bespreekt, kun je ‘s avonds met eigen ogen gaan bezichtigen.

25 (1)

Zo was ik afgelopen dinsdagavond bij de opening van de nieuwe expositie in Gagosian Gallery aan Madison Avenue, een van de belangrijkste galerieën ter wereld, waar vroege foto’s waren te zien van Dennis Hopper en nieuw werk van Cecily Brown, Andreas Gursky en Jeff Koons. Twee dagen later was ik bij de opening van Hauser & Wirth Gallery in Chelsea om de nieuwe Paul McCarthy’s te zien, om de avond te eindigen in een grote loods met lichtinstallaties op een industrieterrein in Brooklyn.

Als student kom ik in de eerste plaats voor de kunst, maar het publiek dat op deze opening nights afkomt is minstens zo interessant; vlinderdassen, Louboutins en champagne zijn de norm. Grote en minder grote bekendheden lopen naast je naar hetzelfde werk te turen.In feite zijn deze galerieën natuurlijk winkels, waar de New Yorkse elite haar artistieke boodschappen doet.

De kunstenaars daarentegen blijven makkelijk te herkennen; die zien er uit alsof ze net uit bed zijn gerold.

 

13-05-2013