De gaafste deur-muur ever

Zijn studenten echt zoveel aardiger dan scholieren? De docent taal en communicatie houdt het op het Praediniusgymnasium nog geen uur uit, denkt scholier Aske Meijerink. Zij is een van de honderden scholieren die deze week de universiteit bezoeken voor het collegecaroussel.

Een studente vangt ons op bij de ingang van Boteringestraat 19 waar alle scholieren met een cultuur en maatschappijprofiel zich verzamelen. Binnen is cake. Veel cake. ‘Pak maar gerust hoor’, moedigt de studente ons aan. Eén cake per vijf scholieren? Moet lukken.

Als we na een kwartiertje de zaal inlopen, waar hoogleraar taalkunde Kees de Glopper ons gaat verleiden met een college over tekstbegrip, is het inderdaad zo goed als op. Net als de concentratie een paar minuten later. ‘Om een tekst te begrijpen heb je intelligentie nodig’, legt De Glopper uit. ‘Voor vmbo’ers is dat vaak lastiger dan voor vwo’ers.’  Zinnetjes in studieboeken voor vmbo’ers zijn vaak zó kort dat ze juist heel moeilijk worden, leren we.

Horde pubers

In principe is best dat interessant. Maar Kees is vergeten dat hij een horde pubers voor zich heeft, en geen studenten die hiervoor hebben gekozen. Aan de andere kant van het gangpad stopt een jaargenoot oortjes in. Twee meiden steken hun hoofden bij elkaar en beginnen te kletsen. Een meisje vijlt haar nagels.

Collegecaroussel2

Kees doet zijn best ons bij de stof te betrekken. ‘Welke tekst is begijpelijker? Gefragmenteerd of geïntegreerd?’ vraagt hij. Of: ‘Geïndividualiseerde of afstandelijke teksten?’ Stilte. Na wat geaarzel steekt een meisje haar hand omhoog. Anderen hebben overduidelijk geen zin om antwoord te geven.

Na afloop gaat er golf van opluchting door de zaal. Dan volgt applaus. En… een werkcollege over grammatica in het Harmoniegebouw. De deur van de zaal is de gaafste deur-muur ever. Maar de docent? Grijsgroene broek. Vaalgroene trui. Licht zeurderige stem. ‘Hallo, ik ben Mark de Vries, en we gaan het hebben over grammatica.’ Deze keer is ‘recursie in de taal’ de trekker. Hij mag blij zijn dat er maar elf mensen voor ‘taal en communicatie’ kozen. En de echt lastige types bij pedagogiek of geschiedenis zitten.

Speurtocht

De speurtocht met student Nederlands Sjors is gelukkig wél echt leuk. En wanneer hij begint met: ‘Speurtocht klinkt erg kinderachtig, maar ik zal niet kinderachtig zijn’, heeft hij meteen contact. We struinen Harmoniecomplex en Academiegebouw af en beantwoorden vragen over bekende filosofen. We moeten quotes benoemen. Welke grote denker zei ook alweer ‘I did not have sex with that woman!‘ Of  ‘Yes we can!‘?

Niet erg. We herkennen talen uit songfestivalliedjes, tellen druppels op een schilderij en schrijven alle staten van Amerika op, waarmee we 97 studiepunten verzamelen.

Die kunnen we misschien bewaren. Voor ons bsa over een paar jaar.

Collegecaroussel2
 

 

18-04-2013