Beieren voor Bowie

Via het carillon van de Academietoren brengt beiaardier Auke de Boer de komende weken een eerbetoon aan de zondag overleden David Bowie.

Het kantoor van Auke de Boer bevindt zich hoog in de Academietoren, en zijn instrument – het carillon – zit helemaal in de nok. In 1996 begon hij als carillonneur en afgelopen dinsdagochtend was hij druk bezig met het programmeren van een van David Bowies populairste nummers: Space Oddity. Het zal de komende weken te horen zijn in het centrum van de stad.

‘Zelfs op een oud instrument als dit kun je zo’n nummer spelen’, zegt De Boer. Hij zit op een krukje voor een grote rij houten pedalen. ‘Het is aan mij om een arrangement voor het instrument te maken en dan stel ik mezelf de vraag: hoe kan ik de muziek op dit instrument herkenbaar maken voor mensen?’

Helemaal naar boven

Om bij zijn kantoor te komen moet je eerst de marmeren wenteltrap van de Academietoren op, de hoek bij het Honours College om, dan nog een houten trap op en door een deur, waarop ‘deur sluiten aub’ is gekrijt. Dan kom je uit op een enorme blauwmetalen trap die omhoog kronkelt langs de wand van een grote ronde ruimte. De ramen bieden een fantastisch uitzicht op de stad. Bovenaan de trap is een houten platform met aan het eind nog een kort houten trapje, en dan ben je er eindelijk.

Maar zijn instrument bevindt zich nog verder boven ons. Met een stevige houten ladder bereik je het plafond van zijn kantoor, en dan moet je nog twee ladders beklimmen, voordat je de 25 klokken van het carillon zelf bereikt. De Boer heeft geen moeite met het Escher-achtige landschap en daalt zelfs achterwaarts af langs alle trappen en ladders.

Het is misschien een paradox, zo’n modern popnummer op een middeleeuws instrument. Maar De Boer vindt het niet zo raar. In de middeleeuwen ‘werden carillonneurs als de popmuzikanten van de stad beschouwd’, zegt hij. ‘Zij speelden niet alleen wat ze in de cafés en dergelijke hoorden, maar ook in de concertzalen en in de kerk.’

Melodieus

Na zijn concert in de Academietoren, dat een uur duurt, geeft De Boer op dinsdag ook acte de présence in de Martinitoren. In de kerk, die 62 klokken telt, speelt hij een mix van tijdloze liederen, klassieke muziek en hits uit de twintigste eeuw. Sommige moderne muziek is makkelijker aan te passen dan andere: de melodieuze muziek van The Beatles is redelijk simpel, maar rocknummers van The Rolling Stones of Frank Zappa zijn wat lastiger.

‘Maar een aantal van David Bowies hits kan heel goed op dit instrument’, zegt De Boer. Toevallig had hij Bowies nummer China Girl tijdens het weekend al geprogrammeerd om elk uur te spelen, en toen het nieuws over Bowies overlijden bekend werd, voegde hij daar nog Space Oddity aan toe. De Boer zegt dat hij sowieso al van plan was de nummers een paar weken te spelen in verband met de tentoonstelling in het Groninger Museum, maar door de dood van de artiest moest hij iets meer haast maken met het uitkiezen van de nummers.

13-01-2016