Nutella

De Fransen zijn de grootste Nutella liefhebbers ter wereld. Heerlijk in een toetje, zalig op een dampende crêpe of gewoon op een versgebakken baguette. Nutella hoort bij Frankrijk, zoals hagelslag bij ons.

Met het hoogste Nutellaverbruik per hoofd van de bevolking, zijn bokalen van tweeënhalf en vijf kilo niet ongewoon in het Franse huishouden. Een B-merk is bespottelijk. Mijn Japanse collega eet steevast de huismerk hazelnootpasta van de Carrefour. Tot hilariteit van de rest. ‘Completement dégoûtant.’

Deze maand bestaat Nutella vijftig jaar en dat moet gevierd worden.  Als vaste bammetje-met-Nutella-ontbijter kon ik het groots aangekondigde ‘grand spectacle’ niet laten schieten. Samen met hordes hazelnootpastafans pakte ik afgelopen zondag de snelmetro RER naar Parc de Sceaux: een immens park met watervallen, een kasteel en enorme waterbassins in de luxe buitenwijk van Parijs.

Het zonovergoten park was omgetoverd tot de grootste levende reclamespot die ik ooit heb gezien. Overal Nutellakoorts: schoonmakers in Nutella-uniformen, tientallen Nutellakraampjes en uitpuilende prullenbakken met Nutellazakjes. Zelfs de hulpdiensten voldeden aan het corporate image met hun Nutellastickers op de borst.

Ik nestelde me met m’n collega’s onder een schaduwrijke boom aan het water met een perfect uitzicht op het grote podium. De picknick kon beginnen. Zonder Nutella, want voor de beloofde gratis hazelnootpasta stond een rij van anderhalf uur.

Nadat ‘joyeuse anniversaire Nutella’ uit volle borst was gezongen, werd een groot blik bekende Fransen opengetrokken. Zelfs Zaho werd ingevlogen vanuit Quebec. Zaho? Ja, dé popheldin voor jong Frankrijk. En dat alles om te vieren dat er al vijftig jaar lang hazelnootpasta op de markt is met een schrikbarend lage hoeveelheid hazelnoten (13 procent).

Onder enorm gegil betrad Zaho het podium. Nadat ze de snabbelbonus had binnengeharkt, door hysterisch vaak de naam Nutella te noemen, zette ze haar eerste hit in. Het park explodeerde. Zaho heb ik amper horen zingen, de fans vulden de tekst aan. En dat was maar beter ook, want wat ze zong was barslecht. Verslikt in een lepel Nutella?

Hoewel de volgende BF’ers ook niet bepaald loepzuiver waren, was de algehele stemming euforisch: een geweldig feest voor dit geweldige ‘produit de la France’. Chauvinisme in de praktijk.

Briljant gecreëerd chauvinisme. Nutella is Italiaans.

28-05-2014