De Uurwerker versus de Harmoniekantine

De kantine van het Harmoniegebouw moest al knokken tegen de concurrentie. En deze zomer opende aan de overkant ook nog eens de Uurwerker, die aan alle behoeften van de student voldoet. Hoe houden ze dat vol?

Bedrijfsleider Kiliaan Klarenbeek heeft heel bewust ingespeeld op de behoeften van de student. ‘Die wil goede prijzen. Wij bieden dit, met biertjes van twee euro en houtovenpizza’s van onder de tien euro. Ook inrichting en sfeer is belangrijk, het industriële spreekt mensen tegenwoordig aan.’

De Uurwerker is strak ingericht, maar niet té. Grote leren Chesterfield banken staan naast de hoge ramen. Achter de bar staan genoeg houten tafels en stoelen om een man of tachtig te huisvesten. In een andere ruimte zijn plekken om rustig te zitten. Op de houten picknicktafels buiten hebben studenten al teksten gekrabbeld. Dat mag.

Negen dozen kibbeling

De insteek legt De Uurwerker geen windeieren. ‘Vooral ’s avonds is het druk. Tijdens de eerste weken bleven de studenten overdag nog weg maar het begint nu steeds meer te komen.’

De Harmoniekantine probeert de studenten ondertussen vast te houden. Teamleider Maud Kruizinga van Hospitality Services merkt het vooral bij de lunch. ‘Op het Zernikecomplex – waar geen andere eetgelegenheden zijn – verkopen we per dag negen dozen kibbeling. In de Harmoniekanine maar twee.’ Een belangrijke bijdrage aan de winst van de kantine is de C-bar. ‘Onze grootste concurrent op koffiegebied is Simon Lévelt. Maar wij bieden koffie van vergelijkbare kwaliteit, tegen een veel lagere prijs. Daarom blijven mensen komen.’

De Uurwerker hoopt ook op koffievlak een gedegen concurrent te worden. Kiliaan: ‘We hopen dat studenten hier ook komen studeren met een cappuccino erbij. Daarom hebben we snel internet en rustige werkplekken geïnstalleerd. Als de Universiteitsbibliotheek straks uitpuilt, hoop ik dat ze onze kant opkomen. Maar dan kunnen ze natuurlijk niet 2,5 uur zitten met één kop koffie, dat kan niet uit.’

Zacht prijsje

Waar winst voor de Uurwerker essentieel is, valt dat voor de Hamoniekantine mee. ‘We hoeven niet zoveel winst te maken als een ondernemer, maar een beetje is wel belangrijk.’

Daarom probeert de kantine de concurrentie toch op afstand te houden. ‘We hebben voor het nieuwe studiejaar wat dingen aangepast. Er zijn nu broodjes in drie prijsklassen, kleine hapjes voor een zacht prijsje, en ’s ochtends kun je bij de C-bar voor 1,95 ontbijten.’

En een goede naam is belangrijk. ‘De RUG staat nu in de top-100 van de internationale rankings. Dat willen we zo houden, en daar moet de hele universiteit aan meewerken, ook de kantine. We proberen nu ook de internationale studenten tevreden te stemmen. Daarom zijn we langer open en biedt het Academiegebouw ’s avonds warme maaltijden aan. Buitenlandse studenten eten minder brood, dus je moet pasta’s en rijst aanbieden. Studenten bepalen uiteindelijk je plaats en met, bijvoorbeeld, minimale openingstijden scoor je niet.’

 

26-09-2013