Duizend ritten voor Discovery Truck

In acht jaar tijd reed Theo Jurriens met ‘zijn’ Discovery Truck zo’n 400.000 kilometer, de afstand tot de maan. Vandaag werd de duizendste rit van de truck gevierd met taart, bitterballen en bier.

In de truck hebben zich rond twee uur ’s middags zo’n veertig mensen verzameld. Wie het precies zijn, is niet helemaal duidelijk, maar allemaal zullen ze iets met de truck te maken hebben gehad: als chauffeur, student-assistent of als familie van Theo Jurriens. Ze zijn in ieder geval blij er te zijn en dat heeft niet alleen te maken met de kaas, de worst, de taart, de bitterballen en de biertjes.

Schade

In 1000 ritten reed de truck slechts twee keer schade, vertelt Jurriens in zijn speech ter ere van de truck. ‘Tot vorige week stond de teller op slechts één omver gereden lantaarnpaal. Niet slecht, in acht jaar, dacht ik nog.’ In een hoek van de truck klinkt onderdrukt gelach. ‘Helaas kwam er vorige week dat betonblok bij’, vervolgt Jurriens. ‘In Hoogeveen. Ach ja, het is weer goed voor de lokale economie.’

Theo Jurriens bekijkt 'zijn' taart

Theo Jurriens bekijkt ‘zijn’ taart

In de truck, die ook bestand blijkt tegen een feestje met veertig volwassenen, klinkt harder gelach als Jurriens de student-assistenten roemt, ‘zijn toppers’, die hem hielpen bij de lessen voor diverse scholen. De truck, een rondreizend lab, trekt langs VWO-scholen in Nederland om scholieren kennis te laten maken met de wetenschap. ‘Het was niet altijd makkelijk en ik heb veel assistenten gehad. Mijn toppers staan op de zijkant van de truck. Ere wie ere toekomt.’

Belangrijkste professor

Dat geldt ook voor het meisje in het blauw, dat ook op de zijkant van de bus staat. ‘Zij deed zes jaar geleden mee aan een prijsvraag van de RUG’, zegt Jurriens. ‘Op de vraag ‘wie is de belangrijkste professor aan de RUG?’ gaf ze als antwoord Theo Jurriens. Als eerbetoon staat zij er nu ook op.’

Zelfs na 1000 ritten vindt Jurriens een tochtje met de truck nog steeds spannend. ‘Een avontuur, ik heb mijn vrijheid nodig en ik blij dat ik dat krijg.’ Toch weet ook Jurriens niet hoe lang de truck nog zal bestaan. ‘Ik doe geen uitspraken over hoe lang we het nog volhouden. Drie jaar geleden viel de financiering van de overheid weg. Gelukkig is toen GasTerra in ons avontuur gesprongen.’

Duits kenteken

Ook al zit de Discovery Truck vol met allerlei wetenschappelijke snufjes en moderne techniek, de meest gestelde vraag onder de jeugdige bezoekers blijft na al die jaren: Waarom heeft de Discovery een Duits kenteken? Ook daar heeft Jurriens uiteraard een antwoord op: ‘Ons standaard antwoord is altijd: de Duitsers bouwen nu eenmaal veel beter dan de Nederlanders.’

25-11-2013